Afrikansk barn- och ungdomslitteratur

Månadens bok: Yassi åker till farmor

Yassi åker till farmor av Emelie Nestor och Jenny Sjödin

Yassi åker till farmor är min egen bok, vilket gör denna presentation av månadens bok lite annorlunda jämfört med hur det brukar se ut. Istället för att själv ge ett omdöme om boken delar jag några kommentarer från olika recensioner. Avsnittet ”Jobba med boken” är också lite längre än vanligt och kan fungera som en lärarhandledning.

Om boken

Varför ska vuxna alltid bestämma allt? Yassi tycker att det är orättvist. När hon kommer hem från skolan vill hon visa de fina bokstäverna som hon har skrivit. Sen vill hon gå iväg och leka med sina kompisar. Men mamma och pappa tycker att hon ska stanna hemma och hjälpa till med maten först, och när föräldrar bestämmer något, då får man inte säga emot. Det har Yassi och alla hennes kompisar fått lära sig ända sen de var jättesmå.

Fast det händer att mamma och pappa bestämmer bra saker också, som till exempel att Yassi och pappa ska åka och hälsa på farmor i byn. Yassi älskar att åka motorcykel med pappa! En natt ska de sova på den hårda extrasängen i farmors vardagsrum, sen ska de åka hem igen. Om nu inte farmor kommer på andra tankar. En sak skulle Yassi verkligen behöva veta: Om farmor är pappas mamma, betyder det i så fall att han inte får säga emot henne?

Krock mellan generationer och flickors rätt att gå i skolan

I Yassi åker till farmor sker en krock mellan generationer. Det är något som jag tror de flesta kan relatera till på något plan. Barn har sällan exakt samma åsikter och önskningar som sina föräldrar. Konflikten som uppstår mellan Yassi, pappa och farmor handlar bland annat om att farmor tycker att det är onödigt att flickor ska gå i skolan. Just frågan om flickors och pojkars lika rätt till skola är högaktuell på många håll i världen idag, och det är ett av skälen till att den här boken kändes angelägen att skriva. Men här finns också en mer allmän tematik som handlar om rätten att bli lyssnad på och respekterad.

Sagt av andra om Yassi åker till farmor

BTJ skriver: ”Yassi åker till farmor är en ömsint komponerad berättelse från en annan del av världen där en behaglig känsla dröjer sig kvar när man läst klart.”

Maria Wingsäter skriver i Bazar Masarin: ”Det är spänning, basala problem och etiska dilemman som inte är svåra att förstå eller applicera på den egna vardagen. Illustrationerna kompletterar berättelsen i perfekt balans, de behövs för att få insikt i det kulturella sammanhang som jag själv inte är bekant med samtidigt som de inte tar över den matiga texten.”

Jobba med boken

Fundera

Här är några frågor att fundera på efter varje kapitel:

Kapitel 1:

  • Boken börjar med att Yassi går hem från skolan. Tror du att Yassi gillar skolan? Varför?/Varför inte?
  • Yassi har fått lära sig att man ska respektera sina föräldrar. Vad tänker hon att det betyder?

Kapitel 2:

  • När pappa och Yassi ska åka iväg med motorcykeln på morgonen är mamma orolig. Varför?
  • Hur reagerar farmor när Yassi och pappa kommer fram? Tror du att Yassi känner sig välkommen?

Kapitel 3:

  • Farmor skickar Yassi att handla makala och vatten. Varför tar det så lång tid för Yassi att handla, och varför är hon blöt på ryggen när hon kommer tillbaka?

Kapitel 4:

  • Farmor och pappa pratar en del om skolan. Vad tycker farmor om skolan?
  • Farmor tycker att Yassi ska stanna hos henne och inte följa med pappa hem. Varför?

Kapitel 5:

  • Varför blir det så bråttom för Yassi på morgonen?
  • När Yassi hör en motorcykel som närmar sig på vägen springer hon och gömmer sig. Var det en bra idé tror du?

Kapitel 6:

  • Yassi träffar två tjejer som säger att hon kan få gå tillsammans med dem. Vart är de på väg tror du?
  • Tjejerna pratar om att man inte kan äta bokstäver. Vad tror du att de menar med det?

Kapitel 7:

  • Varför säger Elodie och Lise att Yassi ska plocka alla jordnötter själv tror du?
  • Varför säger inte Yassi ifrån?

Kapitel 8:

  • När Yassi säger att hon tänker gå blir Elodie arg. Hur reagerar Lise?
  • Vad är det Yassi blir så rädd för när hon hämtar vatten?

Kapitel 9:

  • När motorcykeln kommer blir Yassi rädd igen. Vad är det hon tror ska hända?
  • Helène och Yassi vill åka åt olika håll med motorcykeln. Vart vill Yassi åka, och varför? Vart vill Helène åka, och varför?

Kapitel 10:

  • När får man säga emot sina föräldrar, tycker Helène?
  • Hur reagerar pappa när Yassi kommer tillbaka? Hur reagerar farmor?

Kapitel 11:

  • Yassi är säker på att pappa har sagt att han ska lämna Yassi hos farmor. Pappa säger att hon har hört fel. Vilka två saker berättar Yassi om, som hon hörde pappa och farmor prata om kvällen innan? Och hur förklarar pappa de två sakerna?
  • Tror du att pappa tänkte lämna Yassi hos farmor?

Kapitel 12:

  • Både Yassi och Mimi tycker på sätt och vis att man kan äta bokstäver eller i alla fall att bokstäver kan hjälpa en att bli mätt. På vilket sätt menar Yassi att man kan göra det? På vilket sätt menar Mimi att man kan göra det?
Rätten att få säga sin åsikt och bli lyssnad på

I boken funderar Yassi på detta med att respektera sina föräldrar, som hon har fått lära sig. I hennes familj och i hennes kultur är det väldigt viktigt att man lyssnar på sina föräldrar och andra vuxna och gör som de säger. Hur är det i din familj och i din kultur?

Mot slutet av boken pratar både Helène och pappa om att det också är viktigt att lyssna på barnen. Leta rätt på barnkonventionen (finns bl.a. här) och läs paragraferna 12 och 13. Där står det att barn har rätt att uttrycka sin åsikt och bli lyssnade på. Det betyder inte att barn alltid har rätt att få som de vill, men att de ska få vara med och säga vad de tycker. Tycker du att de olika vuxna i boken gör som man ska enligt barnkonventionen? Skriv ett brev eller rita en teckning till någon av dem och säg vad du tycker, eller berätta något du tycker att de behöver veta.

Rita bokstavsbilder eller gör bokstavsuppfinningar

I boken pratar Elodie och Lise om att äta bokstäver. Lite senare fantiserar Yassi om att hennes mat faktiskt är bokstäver. Finns det fler saker man kan göra med bokstäver? Kanske kamma håret med ett E? Eller åka rutschkana från toppen av ett A (samtidigt som man skriker ”Aaaa!” för att det är brant)? Ta fram papper och penna, eller kanske pysselmaterial med glasspinnar och piprensare och låt fantasin flyga!

Lär dig mer om flickors skolgång i världen

Yassis farmor tycker inte att skolan är så viktig, särskilt inte för flickor. Hon tycker att det är bättre att flickor lär sig att sköta ett hem. På samma sätt har människor en gång tänkt nästan överallt i hela världen, även i Sverige. Föräldrar har ansett att det är bättre att satsa på att pojkarna får en ordentlig utbildning, eftersom de har större möjligheter att senare hitta ett bra jobb och kunna försörja familjen. Flickorna ska ju ändå gifta sig och få barn och mest ägna sig åt att ta hand om familjen.

Idag är det lyckligtvis många som har slutat att tänka på det sättet. På de flesta ställen i världen idag har flickor samma rätt som pojkar att gå i skolan, och globalt sett är det faktiskt också lika många flickor som pojkar som börjar i skolan. Men det finns stora utmaningar. Fler flickor än pojkar hoppar av skolan i förtid, bl.a. på grund av fattigdom eller att de måste gifta sig alldeles för unga. Många flickor missar också delar av skolan, när de t.ex. får mens och inte kan vara i skolan de dagar de blöder för att det saknas ordentliga toaletter och rent vatten. Och i en del länder – även om det tack och lov inte är så många – har flickor inte ens rätt att gå i skolan.

Det här är synd på flera sätt. De första som drabbas är flickorna själva. Men när man utbildar flickor bidrar man inte bara till att just de flickorna får bättre framtidsmöjligheter. Samhället bir också bättre om flickor får gå i skolan, med bättre ekonomi, mer jämställdhet och färre barn per familj.

Lär er mer om skolan och flickors möjlighet att utbilda sig i olika delar av världen. Välj ett ämne var, leta fakta på nätet, t.ex. hos Unicef eller Unesco, och gör en liten utställning eller en egen faktabok. Exempel på ämnen:

  • Skolan förr och nu/Flickors möjlighet att gå i skolan förr och nu
  • Varför slutar många flickor skolan i förtid?
  • Varför är det viktigt att både flickor och pojkar får gå i skolan?
  • Vad händer med skolan när det blir krig i ett land?
  • Hur är det att gå i skolan för flickor i Bangladesh/Afghanistan/Tanzania/Nigeria/Syrien/annat valfritt land?

(Bonusuppgift: I Sverige har flickor ”gått om” pojkarna när det gäller skolgång. Hos oss är det fler flickor som klarar skolan än pojkar, och i genomsnitt har flickor högre betyg än pojkar. Vad tänker ni om det? Finns det något ni tror skolan skulle kunna göra för att ändra på detta?)

Vill du läsa om fler Månadens bok? Här finns en lista över alla böckerna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Denna sida innehåller kakor (cookies). Genom att klicka på Acceptera godkänner du att kakorna används.