Centralafrikanska republiken - samhälle, politik och vardag,  Resor

Skillnader mellan Berberati och Gamboula

Med förra inlägget ville jag illustrera något av känslan som finns i Berberati just nu. Men det finns förstås mer att säga. Om jag ska försöka mig på en snabb och ovetenskaplig analys, baserad på samtal jag haft med ett antal människor på båda dessa ställen, tycker jag mig se följande tendenser:

I Gamboula finns en större ovilja mot muslimer. Det finns de som menar att man även bör vara på sin vakt mot Balaka, men de flesta tycker ändå att Balaka har gjort vad de behövde. Nu har de delvis spelat ut sin roll, och en del Balaka har gått över till att bli tjuvar och banditer. Men på det stora hela stör de inte de människor som nu finns kvar i Gamboula. Många i Gamboula pratar om hur de har fått lida när Seleka kom hit, men säger att det är bättre nu.

I Berberati känns oviljan mot muslimer inte lika påtaglig. Många pratar om muslimer de känner och funderar på när de kommer att kunna komma tillbaka. Men i Berberati känns också Balaka mer påtagligt närvarande. Man pratar om att de finns på vissa ställen i stan, och man vet vilka många av dem är. Många i Berberati säger att det ändå har varit rätt lugnt där genom allt som hänt, och att de problem som funnits egentligen beror mycket på att borgmästaren inte skött situationen på ett bra sätt. Dessutom uppfattade jag en underton av aggressivitet mot mig som vit, som jag inte alls upplevt tidigare.

Värt att notera är att både Gamboula och Berberati faktiskt drabbats av väldigt lite direkt våld. Däremot händer det saker ute i mindre byar, där det varit dödsfall, brända hus och annat. Det pratas mycket om vad som hänt på andra ställen i landet, och det är på dessa berättelser som många bygger sin åsikt om Seleka och om den muslimska befolkningen som behövt fly. Det skulle vara intressant att veta hur mycket av de här berättelserna som är rykten, och hur många som faktiskt ägt rum på riktigt.

Vad som också är intressant är att människor både i Gamboula och Berberati nämner risken för hämnd som ett viktigt skäl till att man inte vill att muslimerna ska tillåtas återvända hit. Inte att man egentligen tycker att det skulle vara omöjligt att leva med dem, men man är rädd att om de väl kommer hit så kommer de att hämnas alla oförrätter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Denna sida innehåller kakor (cookies). Genom att klicka på Acceptera godkänner du att kakorna används.