Bjud in mig

Att skriva och läsa är fantastiskt! Men ibland är ett möte öga mot öga ännu bättre. Jag erbjuder författarbesök och föreläsningar/workshops i olika sammanhang utifrån mina kunskaper och erfarenheter. Läs mer om de olika typerna av besök här nedanför.

Författarbesök

Jag gör författarbesök i skolor och liknande sammanhang för barn som är i lagom ålder för att läsa mina böcker. Att träffa unga personer och prata om skrivande och fantasi är något av det roligaste jag kan tänka mig! Själva bokningen av författarbesök sker via Författarcentrum, men det går fint att kontakta mig först om du har några frågor eller funderingar. (Ett kontaktformulär finns längst ner på den här sidan.)

Vad händer under ett författarbesök?

Jag vill inspirera till skrivande och berättande. Jag tror att alla har något att berätta, stora som små, och jag tror att berättelser är ett viktigt verktyg för att vi ska förstå både oss själva och vår omvärld. Med detta som grund utformar jag ett författarbesök efter varje unikt sammanhang, gärna i samråd med dig som beställare. Jag är van att umgås med barn och hålla i aktiviteter för barngrupper i olika åldrar och kan vara flexibel och anpassa mig efter vad som fungerar i gruppen. Här är några olika saker som vi kan göra:

  • Jag kan berätta om min uppväxt och mitt skrivande, visa några saker som jag skrev som barn och prata om hur vi genom berättelser kan lära oss att förstå oss själva eller någon annan.
  • Jag kan hålla i skriv- och berättarworkshops anpassade till elevernas ålder. Vi kan till exempel fokusera på att skapa en karaktär eller på de grundläggande delarna i en berättelse (en person, ett problem, en lösning, en avslutning).
  • Utifrån boken Yassi åker till farmor kan jag berätta om hur det kan vara för barn att gå i skolan i Centralafrikanska Republiken och låta eleverna fundera på varför man behöver gå i skolan (behöver man det?) och vad man har för användning av bokstäver. Här finns möjlighet både till samtal och till kreativt pyssel. (I boken pratar de om att man inte kan äta bokstäver eller värma sig med dem när man fryser, så därför är det ingen idé att lära sig läsa.) Denna aktivitet blir bäst om ni först har läst boken.

Eleverna tyckte det var väldigt spännande att få träffa en riktig författare. Emelie hade en fin dialog med barnen och fick svara på många frågor om hur hon gör när hon skriver, hur hon får idéer till sina böcker, hur man får en bok utgiven och mycket mer. Det blev också bokprat kring ”Yassi får nya skor” som vi just nu håller på och läser i klassen. Sist fick eleverna en övning där det verkligen gällde att använda sin fantasi. Vilka väl använda 60 minuter!
Klass 1–3 Kryddgårdsskolan

Emelie berättade på ett personligt och elevnära sätt om sitt författarskap. Eleverna fick svar på alla sina frågor om alltifrån hur man skriver en bok till hur hon kan veta så mycket om Afrika.  Emelie delade också med sig av skrivtips. Vi är så nöjda med besöket!
Klass 7–9 D Adolfsbergsskolan

Föreläsningar och workshops

Jag har haft föreläsningar och hållit i workshops i flera olika sammanhang, främst inom den ideella sektorn. Här är några ämnen som jag gärna pratar om och utforskar tillsammans med andra:

  • inkludering och representation
  • inkluderande kommunikation
  • kulturmöten (och krockar) i mötet mellan Afrika och västvärlden (även om ingen av dessa kan betraktas som en homogen grupp)
  • bilden av Afrika i media och litteratur
  • skrivande och kreativitet

Vad händer under en föreläsning eller en workshop?

För mig känns det viktigt att en föreläsning eller en workshop är relevant i just ditt sammanhang. Därför har jag inga färdiga ”paket” utan vill utforma besöket efter varje unikt sammanhang. Nedan följer ändå några exempel på vad jag har gjort tidigare:

  • Workshop: 5 tumregler för inkluderande kommunikation. En workshop på 2–3 timmar där vi går igenom grunderna för inkluderande kommunikation och diskuterar olika fallgropar och möjligheter.
  • Föreläsning: Att jobba med jämställdhet inom utvecklingssamarbete. Jag delar erfarenheter och reflektioner kring möten och krockar som kan uppstå när svenskar ska prata jämställdhet i mer konservativa (eller kanske egentligen inte så konservativa?) sammanhang.
  • Föreläsning: Utsatt men inte svag – vad kan vi göra för att stärka kvinnors egenmakt i Centralafrikanska Republiken. (Görs tillsammans med min mamma.)

Kontakta mig gärna via formuläret längst ner på sidan så berättar jag mer!

Denna sida innehåller kakor (cookies). Genom att klicka på Acceptera godkänner du att kakorna används.