Resor

Kongoresan i bilder

Idag är det en vecka sedan vi kom tillbaka hem till Sverige. Eller, för att säga det på ett annat sätt: Vi har nu ägnat en vecka åt att komma tillbaka till Sverige. För visst är det så, att även om vi är väldigt hemma här, och även om det känns som att man bara kan ramla rakt in i vardagen igen, så tar det en stund att riktigt landa, att komma ifatt sig själv, gå igenom högarna med post, fylla upp kylskåpet med basvaror och packa upp väskorna.

Men efter en vecka känner vi oss nu tillbaka på riktigt, och det är därför hög tid att lägga upp lite utlovade bilder från resan, innan det känns alldeles passé. När jag gick igenom bilderna kände jag att jag verkligen borde haft en bättre kamera och ägnat mer tid åt att fota. Det är något som jag ser fram emot att kunna utveckla. Men det här är vad jag har denna gång, och ni får ta det för vad det är, ett komplement till alla ord, snarare än en fotoutställning.

Flygresorna

Flygresa

Avfärd

Flyg över Brazza

Detta med att flyga flygplan var en av resans höjdpunkter enligt Theo och Axel…

Theo pilot

…och vilken dröm att få provsitta flygkaptenens plats!

Vardagen

Huset

Vårt trevliga hus…

Köket

…med köket där jag och Willy tillbringade många timmar tillsammans…

Veranda

…och verandan som efter ommöbleringen blev min favoritplats.

Ananas

Köket var ständigt fyllt med ananaser som vi fick i present. Eftersom det var högsäsong för denna frukt, delade alla generöst med sig av sitt överflöd.

Willy Brunelle

Axel, Brunelle, Willy och Theo, som tillbringade dagarna tillsammans när jag och Erik jobbade, funkade bra ihop trots vissa kommunikationsproblem…

Barn i lian

…och trots att pojkarna ibland var mer vilda än tama.

Office

Kontorsbyggnaden, där jag satt och arbetade på dagarna…

Tälten

…och de små gästhusen som fungerade som tillfälligt boende åt besökare.

Papegoja

I närheten av vårt hus bodde en annan tillfällig besökare, en grå jako som blivit beslagtagen från personer som fångat den illegalt i parken för att sälja den. Eftersom den blivit vingklippt hölls den i en bur i väntan på att vingarna skulle växa ut så att man skulle kunna släppa den fri igen.

Julen

Adventsljusstake

Eftersom vi inte var i närheten av det överflöd av prylar, matvaror och attiraljer som hör julen till i Sverige, fick vi improvisera lite. Här är vår adventsljusstake i miniatyr.

Hjärtan

Julpynt gjort av gamla tidningar.

Marsipanfigurer

Marsipanfigurerna blev lite blöta och läskiga i den fuktiga luften…

Lussekattsbak

…men lussekatterna blev bra!

Utflykterna i parken

Killarna i bilen

Trots att vi inte direkt var på semester, hade vi förmånen att kunna göra en hel del utflykter i parken, ibland kombinerade med jobb, ibland för rent nöjes skull.

Åker på motorhuven

Bilresorna i sig blev ett äventyr med så här galna föräldrar.

Bufflar Mboko

Bufflar Lango

Buffel floden

Bufflar fanns det gott om. Hyenor, elefanter, buskbockar och en del andra mindre djur såg vi också men lyckades tyvärr inte fånga dem på bild med vår oproffsiga utrustning. Gorillor, chimpanser och bongoantiloper hörde vi och/eller såg spår av.

Lango trädäck

Lango

Lango turistcamp, som drivs av Congo Conservation Company, med African Parks som partner. Hit kan man boka exklusiva turistresor genom Wilderness Safaris.

Gången

Från Lango kan man gå en iordninggjord stig till en annan turistcamp, Mboko, som ännu inte riktigt kommit igång med att ta emot turister…

Bad

…men som har ett trevligt badställe! Och jag ska villigt erkänna att jag blev “den barnsliga mamman” som var mer badsugen än någon annan.

Några dagar efter nyår gjorde vi en båtutflykt.

Går i vattnet 2

Går i vattnet

Saline

Vi besökte en baï (ett öppet område med mineralrik jord) som varje dag besöks av ett stort antal elefanter. När vi kom dit sent på förmiddagen var det dock rätt så tomt på djur.

Elefantstpår

Elefantspår.

Brazzaville

Hamnen

Och så slutligen en bild från vår rundtur i Brazzaville. Här är vi vid hamnen, där vi tittade på flodbåtarna som åker hela vägen upp till Bangui med passagerare och varor, framför allt bränsle. På andra sidan floden skymtar Kinshasa. Jag vet att jag också skrev att jag skulle lägga upp en bild från vårt restaurangbesök samma kväll, men de bilderna blev så himla dåliga, så det får vara till en annan gång.